Рекомендації

На  допомогу класному керівнику  та майстру в/н.

Рекомендації по роботі з дітьми
девіантної поведінки

1.Сформувати соціальний паспорт групи (банк даних про дітей)
2.Проводити двічі на рік обстеження умов проживання дитини (заповнювати акти обстеження)
3.Контролювати відвідування навчальних занять гуртків.
4.Залучити дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
5.Проводити індивідуальні бесіди з дітьми та батьками.
6.Організовувати корекційну роботу з дітьми у психолога.
7.Залучати дітей до соціально значущої діяльності.
8.Двічі на рік оформляти на цих дітей психолого – педагогічні характеристики у співпраці з психологом.
9.Відвідувати дітей удома з метою спостерігати  за вихованням дитини в сімї.
10.Брати участь у засіданнях профілактичної ради.
11.Спостерігати  за навчальною діяльністю та поведінкою під час уроків і перерв.
12.Здійснювати профілактику здоровим способом життя.
13.Представляти інтереси дітей у державних органах.


ПАМЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ



          Любіть свою дитину такою, якою вона є, а не за її досягнення та успіхи.
           Не порівнюйте її з іншими дітьми. Порівнюйте її з самою собою – такою, як вона була вчора і, можливо, буде завтра.
           Не сваріть, а тим паче не ображайте дитину в присутності чужих людей. Поважайте почуття і думки дитини. На скарги з боку оточення відповідайте: «Дякую, ми вдома обов’язково поговоримо на цю тему».
            Засуджуйте не саму дитину, а її вчинок.
            Навчіть дитину розповідати про свої проблеми. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, які виникають з однолітками та дорослими. Щиро цікавтесь її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.
            Постійно спілкуйтесь з дитиною. Нехай вона розповість вам, як провела день. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина відчувала, що це вам справді цікаво.
            Залучайте дитину до обговорення сімейних проблем, вислуховуйте й обговорюйте її думку.
            Не формуйте взаємини на заборонах. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення тепер і надалі.

Діти вчаться того, чого їх вчать:
·         Якщо діти живуть із критикою, вони вчаться осуджувати.
·         Якщо діти живуть із ворожістю, вони вчаться битися.
·         Якщо діти живуть зі страхом, вони вчаться боятися.
·         Якщо діти живуть серед жалю, вони вчаться жаліти себе.
·         Якщо діти живуть серед насмішок, вони вчаться бути боязкими.
·         Якщо діти живуть із заздрістю, вони вчаться зневіри.
·         Якщо діти живуть із соромом, вони вчаться винуватити себе.
·         Якщо діти живуть із заохоченням, вони вчаться терпіти.
·         Якщо діти живуть із похвалою, вони вчаться вдячності.
·         Якщо діти живуть із визнанням, вони вчаться любити.
·         Якщо діти живуть зі схваленням, вони вчаться любити себе.
·         Якщо діти живуть у розумінні, вони вчаться цілеспрямованості.
·         Якщо дітей учать ділитися,  вони вчаться бути щедрими.
·         Якщо діти живуть у чесності, вони вчаться бути правдивими.
·         Якщо діти живуть у справедливості, вони вчаться бути справедливими.
·         Якщо діти живуть у добрі та ввічливості, вони вчаться поважати.

Правила для батьків
1.        Завжди звертатись до дитини на ім'я.
2.      Частіше використовувати тілесні контакти (підтримуйте за руку, приголубте тощо).
3.       Встановлюйте довірчі стосунки за допомогою спільної діяльності.
4.      Завжди при розмові дивіться дитині у вічі.
5.      Щодня тепло розмовляйте з дитиною.

Як встановити довіру між проблемним підлітком і батьками
1.        Уважно вислухайте дитину. Прагніть  до того, щоб вона зрозуміла, що не байдужа вам, ви готові зрозуміти і прийняти її. не перебивайте і не показуйте свого страху. Ставтеся до неї серйозно, з повагою.
2.      Запропонуйте свою підтримку й допомогу. Намагайтеся  переконати, що цей стан (проблема) тимчасові і швидко минуть. виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте і розумієте почуття дитини.
3.       Зацікавтеся, що саме турбує підлітка.
4.      Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило – не нашкодь!
5.      Використовуйте слова, речення, які сприятимуть встановленню контактів: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
6.      У розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний не тільки вам, а й іншим, він унікальний як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності.
7.      Недооцінка гірша ніж переоцінка, надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряйте і викликайте довіру в нього.  


Рекомендації по роботі з дітьми з багатодітних сімей

1.        Формувати банк даних про дітей із багатодітних сімей (соціальний паспорт).
2.       Проводити обстеження умов проживання дитини.
3.       Контролювати відвідування дітьми навчальних занять, гуртків.
4.      Залучати дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
5.       Проводити індивідуальні бесіди з дітьми та батьками.
6.      Ініціювати батьків оформляти посвідчення багатодітної сім’ї.
7.       Відвідування дітей удома.
8.      За необхідності допомогти організувати безплатне харчування.
9.      Стежити за оздоровленням дітей.
10.   Виявлення дітей, які потребую певної допомоги (психологічної, медичної, матеріальної).


Рекомендації по роботі з дітьми з обмеженими можливостями

1.        Формувати банк даних про дітей-інвалідів (соціальний паспорт).
2.       Проводити обстеження умов проживання дитини.
3.       Контролювати відвідування дітьми навчальних занять, гуртків.
4.      Стежити за проходженням медичного огляду.
5.       Дотримуватись індивідуального підходу в організації навчальної діяльності.
6.      Ініціювати (якщо можна) організацію лікування та оздоровлення (з дозволу батьків).
7.       Залучати дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
8.      Проводити індивідуальні бесіди з дітьми та батьками.
9.      Спостерігати на навчальної діяльністю дітей.
10.   Надавати матеріальну допомогу за рахунок батьківського фонду класу.


Рекомендації по роботі з дітьми з малозабезпечених сімей

1.        Формувати банк даних про дітей (соціальний паспорт).
2.       Проводити обстеження умов проживання дитини.
3.       Контролювати відвідування дітьми навчальних занять, гуртків.
4.      Залучати дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
5.       Проводити індивідуальні бесіди з дітьми та батьками.
6.      Допомагати оформлювати необхідні документи.
7.       Організувати безплатне харчування, оздоровлення.
8.      Надавати матеріальну допомогу (за потребою).
9.      Відвідування дітей удома.
10.   Виявлення дітей, які потребую певної допомоги (психологічної, медичної, матеріальної, юридичної).

Рекомендації по роботі з дітьми з неповних сімей та з дітьми, батьки яких за кордоном

1.        Формувати банк даних про дітей (соціальний паспорт).
2.       Проводити обстеження умов проживання дитини.
3.       Контролювати відвідування дітьми навчальних занять, гуртків.
4.      Залучати дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
5.       Проводити індивідуальні бесіди з дітьми та батьками чи опікунами.
6.      Залучати дітей до соціально значущої діяльності.
7.       Організувати корекційну роботу з дітьми (психолог).
8.      Відвідування дітей удома з метою спостереження за їх вихованням та утриманням.
9.      Виявлення дітей, які потребую певної допомоги (психологічної, медичної, матеріальної).
10.   Спостерігати за навчальною діяльності.

Рекомендації по роботі з дітьми-сиротами та дітьми, 
позбавленими батьківського піклування

1.        Формувати банк даних про дітей-сиріт та позб. б/п (соціальний паспорт).
2.       Двічі на рік проводити обстеження умов проживання дитини.
3.       Двічі на рік стежити, щоб діти проходили поглиблений медичний огляд.
4.      Організовувати безплатне харчування, оздоровлення.
5.       Контролювати ви користування єдиного проїзного квитка.
6.      Залучати дітей до гурткової роботи в позаурочний час.
7.       Контролювати відвідування дітьми навчальних занять, гуртків.
8.      проводити індивідуальні бесіди з дітьми та опікунами.
9.      Відвідувати дітей удома з метою спостереження за рівнем їх утримання та виховання.

Рекомендації вихователям гуртожитку

Як спілкуватися і виховувати
проблемного підлітка

1.          Якщо учень проявляє садистські нахили, жорстокість щодо інших людей, тварин – це проблема емоційного та психічного стану. В такому разі треба звертатися до психотерапевта.
2.        Якщо учень запальний чи войовничий, переконайтеся, чи батьки не провокують таку поведінку. До підлітка треба бути уважним, роз’яснювати наслідки його поведінки, щоб він учився регулювати свої стосунки з іншими людьми.
3.         Якщо учень не вміє стримувати гнів, необхідно залучати його до активного слухання, щоб він вербально висловлював агресію й міг знімати збудженість, нервовість.
4.        Необхідно виключити перегляд фільмів і телепередач зі сценами насилля, жорстокості.
5.        У жодному разі не застосовувати фізичних покарань.
6.        Розєднати хулігана і жертву. Зайняти хулігана корисною роботою.
7.        Привчити підлітків самим вирішувати свої проблеми настільки, наскільки це можливо, без стороннього втручання.
8.        Не дозволяти такому підлітку сидіти без діла. Спрямовувати його енергію на щось корисне.

       Доброзичливість і теплі стосунки з учнями, постійне спілкування і вміння слухати їхні проблеми, переконання, а не фізична сила – все це допоможе запобігти агресивності.